A Kisvárdai Ágostai hitvallású Evangélikus
Egyházközség
rövid története
Kisvárda környékén a reformáció
Lutheri ága huzamosabb ideig nem vert gyökeret, inkább
a Kálvini ág hóditott. Az elmult századok során
azért bizonyára éltek evangélikusok Kisvárdán
és környékén, az õ személyük
azonban ugyanúgy homályban marad, mint az elsõ magyar
evangélikusoké. Irásos feljegyzések mindössze
a XX.század elejéig vezetnek vissza. A kisvárdai és
környékbeli evangélikusok az ország legkülönbözõbb
területeirõl települtek ide. Kisvárdára
fõleg iparos, kereskedõ, pedagógus és tisztviselõ
családok jöttek, az anyagyülekezethez tartozó un.
„szórványokba” pedig inkább nyíregyházi
„tót” származású földmûvesek telepedtek
le a XIX. század végén és a XX. század
elején. A Nyíregyházához közel esõ
települések buzgó evangélikusai az ottani gyülekezeti
életbe kapcsolódtak be, másutt a református
közösségekbe.
A Kisvárdai Evangélikus Egyházközséget
nem magasabb egyházi fórum szervezte meg, hozta létre.
A 30-40 fõbõl álló helybeli evangélikusság
szívevágya volt hitük szerinti közösségbe
tartozni, és maguk indították el gyülekezetté
szervezõdésüket. Kérésükre Paulik
János nyíregyházi igazgató lelkész és
Balla Jenõ felügyelõ Nyíregyházán,
mint központban székelõ missziói lelkészt,
Harsányi Istvánt bízta meg a Szabolcs vármegyében
elszórtan lakó evangélikus hívek lelki gondozásával.
Kisvárdán az elsõ evangélikus istentisztelet
1910. november 27-én, ádvent elsõ vasárnapján
tartották az állami polgári iskola rajztermében,
amely még sokáig az evangélikusok istentiszteleti
helye maradt. 1911. január 6-án, vízkereszt ünnepén
tartják az elsõ úrvacsoraosztást a hívek
adakozásából szerzett szent edényekbõl.
Az istentisztelet utáni alakuló közgyûlésen
kimondják, hogy „Kisvárdai Ágostai Hitvallású
Evangélikus Missziói Gyülekezet” név alatt tömörülnek
és szervezkednek tovább az önállósodásig.
Ekkor még csupán Pátroha, Dombrád, Gégény,
Fényeslitke és Mándok tartozik a kisvárdai
központhoz.
A gyülekezet szervezésében és tovább
építésében az un. világi vezetõk
jártak az élen. Különösen két áldással
kisért név, két élet ragyog abból a
korból fényesen: Barcs Béla kir. fõjegyzõ,
a gyülekezet elsõ felügyelõje és a munkájában
kezdettõl fogva mellette álló felügyelõ
utódja: Werner Gyula áll. polgári iskolaigazgató.
Utóbbi nevéhez fûzõdik a lelkészi állás
megszervezése, birtokszerzés, a templom felépítése.
Megsárgult lapok õrzik a gyülekezet elsõ tisztikarának
további neveit. Jegyzõ: Ébner Jenõ községi
fõjegyzõ, presbiterek: Asztalos Árpád kir.
adótiszt, Bencs Mihály iparos, Szirotka Szilárd áll.
polg. isk. tanár, Tompa Viktor nyug. vezérkari százados
és Vrabecz Béla postatiszt.
A következõ esztendõk megtörték a kicsi
gyülekezet szépen indult fejlõdését. 1914-1920.
között a jegyzõkönyvek egyébrõl sem
szólnak, mint „a haza oltárára helyezett áldozatokról”.
A hadikötvényekben elveszett a gyülekezet templomépítésre
szánt, nagy áldozatkészséggel összerakott
vagyona. Majd késõbb a haza sorsa feletti kesergés
és a veszteségek miatt érzett szomorúság
uralja az írott emlékeket. Az 1920-as évek a gyülekezet
megerõsödésének, gyors fejlõdésének
idõszaka. Az 1921. szeptember 12-én felszentelt temetõ,
a halottak nyugvó helye lett a gyülekezet elsõ ingatlana.
/ Az 1960-as években körülépítették,
így használhatatlanná vált./ 1925-1927-ben
a gyülekezet mezõgazdasági földingatlanhoz jutott,
és 1 kat. hold belterületet vásárolt templom
teleknek. 1926-ban merész elhatározással önálló
egyházközséggé alakult, s az április 11-én
tartott közgyûlés kimondja az önálló
lelkészi állás megszervezését, és
egyhangúlag Csákó Gyula ózdi segédlelkészt
-késõbbi püspöki titkárt- választotta
meg a gyülekezet lelkészéül. Beiktatása
dr. Domján Elek esperes szolgálatával a református
templomban történt. A jegyzõkönyv tanúsitása
szerint „e templomban soha ilyen nagy számban nem volt mindenféle
felekezetü és rangú közönség”. A lelkészi
állás betöltésével megkezdõdik
a szórványterület híveinek az összegyûjtése
és a templomépítés elõkészítése.
Még ebben az évben istentiszteletet tartanak Dombrádon,
Vásárosnaményban, Záhonyban, Kemecsén
és Gégény-Tölgyestanyán, ahol az evangélikus
Holecsko András fáradozása eredményeként
községi iskola épül, mely „a népek istentiszteleti
helyéül is szolgál”. A gyülekezet területe
fokozatosan növekszik Záhonytól Kemecséig, Dombrádtól
Beregsurányig, délebbre Mátészalkán
túlig- az országhatár mentén le egészen
Penészlekig. A gyülekezet lélekszáma ebben az
idõszakban mintegy 400fõ, s ebbõl 80 él Kisvárdán.
Késõbb – több mint 80 községben – a jegyzõségek
jelentése alapján a legmagasabb lélekszám 540
volt. Az anyagyülekezet evangélikusainak száma soha
nem haladta meg a 90 lelket.
1930-ban a hívek adományából,
országos gyûjtésbõl és egyleti segélyekbõl
ismét összegyûlt a templomépítéshez
szükséges összeg. Adorján János nyíregyházi
építõmestert kérték fel a tervezésre,
majd az épitést is reá bízták. A mocsaras
helyen az elõkészitõ és alapozási munkák
elvégzése után a templom alapkövét 1931.
július 12-én helyezték le, és – hihetetlenül
gyors épitkezési tempóval és sok társadalmi
munkával – három hónap múlva október
18-án már teljesen berendezett állapotban fel is szentelte
a templomot dr. Geduly Henrik püspök.
A belsõ berendezést a gyülekezet presbitere Szamosi
József asztalosmester készítette. Vrabecz Béla
ezüstkeresztelési edényeket adományozott, Oltványi
Olga pátrohai postamesternõ gyönyörû oltárteritõt,
Linstner Ádám csillárt. Györffy István
az oltárképet festette meg ajándékképpen.
Az oltárkép témája: Jézus és
a kereszt. /Jézus a kereszthordozásban megpihenve a keresztre
támaszkodik./
1933-ban hozzákezd a gyülekezet a lelkészlakás
épitéséhez, ami anyagi erõ híján
két évig elhúzódik. Rá egy évre
viszont egyházfi-harangozólakást építenek.
Két évtized alatt teremtõdött meg tehát
mindaz, ami egy önálló gyülekezet életéhez
szükséges. Az olcsvai és mátészalkai körzet
élete külön történet. 1934 nyarán szervezi
meg Csákó Gyula lelkész a hozzánk áttért
hivekbõl az Olcsvai Fiókegyházközséget.
Két év múlva felépitik imaházukat egy
kis lakással együtt, mert segédlelkészt is kap
a körzet 1963-ig szolgált ott segédlelkész, aki
az 1937-ben megszervezett Mátészalkai Fiókegyházat
is gondozta.
A kisvárdai gyülekezetet nem jellemezte sohasem
valamilyen lelki sajátosság, kegyesség, hiszen igen
sok tájegységbõl származtak hivei. Jellemezte
viszont mindig az evangélikus öntudat, az áldozatkészség
és testvériesség a másvallásuakkal iránt.
1928-ban Werner Gyula így vall egy beszédében: „Nem
szégyelljük evangélikus voltunkat, de bátran
valljuk magunkat Isten ihletett emberének, a Jézus Krisztus
tanaiban rendíthetetlen hõsnek: Luther követõinek.”
Csákó Gyula lelkész beiktatása alkalmán
kijelenti: „Mi minden felebarátunkkal békességben
akarunk élni, mert hisz..... mindnyájan egy Atyának
vagyunk gyermekei. Mi ragaszkodni akarunk apáink hitéhez,
de tisztelni fogjuk más meggyõzõdését,
nem akarunk senkit elhódítani, de meg akarjuk tartani azt,
ami a mienk.”
Ilyen elõzmények után nem volt nehéz megélni
az ökumenét a következõ évtizedekben. A
református gyülekezettel való testvéri jó
kapcsolat különösen Kiss Gyula ref.lelkész idejében
volt erõs. A gyülekezet kicsiségébõl adódóan
mindig rászorult a közegyház és a szomszédos
nagy Nyíregyházi Gyülekezet támogatására,
de maga is mindig derekasan kivette a részét önfenntartásból
és a közterhek hordozásából. Még
1972-ben is országos elsõ volt a Gustav Adolf segélyszolgálat
gyûjtésben a lelkenkénti átlagot számolva.
Az evangélikus egyház- mint mindenütt – a Kisvárdai
Gyülekezetben is fontosnak tartotta a gyerekek tanítását.
Az „államosításig” lelkészek és tanítók
az iskolákban, azután házaknál és a
parókián tanították a hittant, igyekeztek a
kicsiket Jézushoz vezetni, eljuttatni a hivõ keresztény
életre, jó hazafivá nevelni. Hitoktató tanítók
voltak az elemi iskolában Pataky Julianna, Lengyel Angéla,
Glatz Sarolta, a középiskolában Krémusz Róbert,
Masznyik Zoltán és Werner Gyula.
A fél évszázadot önállóan
élt gyülekezetnek Csákó Gyulán kívül
két olyan lelkésze volt, akik viszonylag hoszszabb idõt
töltöttek itt: Asbóth Lajos /1951-1963/ és Bárdossy
Tibor /1963-1974/. Rajtuk kívül parókus lelkészként
szolgált még Békés József, Jurányi
István és Deme Károly.
Az elõzõekben már említett felügyelõkön
kívül dr. Glatz Árpád, Hafenscher András,
Oltványi Zoltán és Bánszki József álltak
a gyülekezet élén. Különösen az utóbbi
kettõ buzgólkodott a lelkész oldalán eredményesen
és áldottan a gyülekezet lelki és anyagi épülésén.
A második világháború és azt követõ
évtizedek alatt a gyülekezet lélekszámban megfogyatkozott
és így anyagilag is elerõtlenedett. Voltak fellángolások,
mint például a háborút követõ evangelizációs
évek. A különbözõ egyházi konferenciákon
való részvétel, az ott kapott lelki hatás sokakban
maradandónak bizonyult. Az ötvenes években Asbóth
Lajos lelkész csendes, hûséges szolgálatával
igyekezet a nehéz körülmények között
együtt tartani a kicsiny nyájat. A hatvanas években,
felszabadultabb politikai légkörben ismét egészséges
lelki mozgás hullámzott át a gyülekezeten. Az
elhalálozás és a fluktuáció következtében
azonban a 100-150 lélekre leapadt gyülekezet nem tudott tovább
önállóan létezni, és 1975-ben beleolvadt
a Nyíregyházi –Evangélikus Gyülekezetbe, illetve
az onnan önállósult gyülekezetekbe. A kisvárdai
rész jelenleg a Nyírszõlõsi Evangélikus
Egyházközséghez tartozik. Önálló
gondozót kapott Nagy Miklós missziói munkatárs
személyében. Az õ és Györfi Mihály
lelkész szolgálata nyomán ismét az ébredés
jelei mutatkoznak a gyülekezetben. Az 1999. szeptember 18-i missziói
nap különbözõ rendezvényein közel kétszázan
fordultak meg.
Reménységben újra evangélikus gyülekezetet
látunk Kisvárdán.
Bárdossy Tibor
|